Isolation Transformer 3600W Auto 115/23
Veiligheid en het voorkomen van elektrolytische corrosie
Wanneer een boot aangesloten wordt op walstroom ontstaat elektrolytische corrosie, tenzij maatregelen
worden genomen om dit te voorkomen.
Elektrolytische corrosie is het verschijnsel dat ontstaat door het natuurlijke potentiaal verschil (galvanische
spanning) tussen verschillende metalen. Als twee van deze metalen zich in een geleidende vloeistof bevinden
en elektrisch met elkaar verbonden zijn, zal er door de vloeistof een stroom gaan lopen. Hierbij wordt het ‘minst
edele’ metaal aangetast. Zeewater is een uitstekende geleider en veroorzaakt potentieel sterke corrosie. ‘Zoet’
water is echter ook geleidend!
Om aantasting van schroef, schroefas, afsluiters en andere metalen delen van een boot te voorkomen, worden
zink anodes gemonteerd. Het minder edele zink wordt dan aangetast in plaats van de andere metalen delen.
Ook een stalen of aluminium scheepshuid kan ernstig aangetast worden.
Een walstroom aansluiting zonder aarde en aardlekschakelaar is levensgevaarlijk.
Bij directe aansluiting van het schip op walstroom dienen alle metalen delen verbonden te zijn met de
aarddraad van de walaansluiting. De aardlekschakelaar onderbreekt de stroomvoorziening wanneer er een
lekstroom (vocht!) of kortsluiting naar de metalen delen ontstaat. Zonder randaarde en aardlekschakelaar
zouden ten gevolge van kortsluiting of een lekstroom de boot en het water rond de boot onder spanning
kunnen komen te staan!
Ten gevolge van de aardverbinding met de wal en via walaansluitingen van andere boten, zal elektrolytische
corrosie echter sterk toenemen.
Vocht en elektrolytische potentialen zullen ook vaak tot gevolg hebben dat de aardlekschakelaar veelvuldig of
zelfs ogenblikkelijk na verbinding met de wal in werking treedt.
De beste manier om elektrolytische corrosie te voorkomen en tegelijk optimale veiligheid te garanderen is
installatie van een scheidingstransformator.
De scheidingstransformator draagt energie over aan het boordnet zonder rechtstreeks elektrisch contact. De
elektriciteit wordt in een ringkern transformator omgezet in magnetisme om vervolgens weer te worden
omgezet naar elektriciteit.
De nul leiding van de secundaire zijde van de transformator is verbonden met de behuizing en de massa van
het schip (alle metalen delen). Bij een eventuele elektrische storing zal een aardlekschakelaar of een zekering in
werking treden.
Softstart is een standaard voorziening in de Victron Energy scheidingstransformator. Softstart zorgt ervoor
zorgt dat de stroom geleidelijk wordt ingeschakeld waardoor de walzekering niet overbelast raakt.
Belangrijk advies is om bij een installatie met scheidingstransformator, die zich (tijdelijk) niet in het water
bevindt, de secundaire kant te verbinden met de aarde van het 230 V net door middel van een tijdelijke
aardverbinding. Dit om in deze situatie een optimale veiligheid te bieden.
3600 Watt Auto 115/230 V
Dit model schakelt automatisch over op 115 V of 230 V, naar gelang de ingangsspanning.
Spanning 88 V – 130 V: schakelt over op 115 V
Toevoer 185 – 250 V: schakelaars tot 230 V toevoerbereik.
Opmerking: het wisselstroom-invoervoltage wordt verhoogd met 1:1.05 ratio aan de wisselstroom-output