Smart BMS CL 12-100
Smart BMS CL 12/100
De Smart BMS CL 12/100 is een Accubeheersysteem voor Victron lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4) Smart-accu's. Het werd specifiek ontworpen voor 12V-systemen met een 12V-dynamo.
De BMS CL 12/100 controleert en beschermt elke individuele accucel binnen de accu (of accubank) en zal de dynamo, oplaadbronnen of DC-ladingen ontkoppelen bij laagspanning, hoogspanning of overtemperatuur.
De specifieke dynamoinput biedt stroombeperking en eenrichtingsverkeer van de dynamo naar de accu, dit zodat een dynamo (en startaccu) van om het even welke grootte veilig verbonden kan worden met de Smart Lithium-accu of -accu's.
De BMS is ook uitgerust met remote aan/uit verbindingsstuk om de BMS (en het systeem) uit te schakelen via een remote schakelaar en een pre-alarm contact, om een waarschuwingssignaal te geven voordat de BMS de accu's uit het systeem zal ontkoppelen.
Batterijbeheersysteem
De BMS maakt verbinding met 12,8V Victron LiFePO4 (LFP)-accu’s. Tot 5 accu’s kunnen parallel geschakeld verbonden worden.
Kan gebruikt worden als een systeem aan/uit-schakelaar.
Dynamo en batterijbescherming
De invoerstroom is elektronisch beperkt tot ongeveer 90% van het zekeringsgehalte. Een 100A zekering bijvoorbeeld zal daarom de invoerstroom beperken tot ongeveer
90A.
Het kiezen van de juiste zekering zal:
a. De LFP-accu beschermen tegen overdadige laadstroom (belangrijk bij lage capaciteit LFP-accu).
b. De dynamo beschermen tegen overbelasting bij een hoge capaciteit LFP-accubank (de meeste 12 V-alternatoren zullen oververhitten en defect gaan wanneer ze
gedurende meer dan 5 minuten draaien aan maximale uitgangsspanning).
Bescherming Startmotorbatterij
Deze functie is gelijkaardig aan die van een Cyrix Battery-combiner of Argo FET Accu-scheidingsschakelaar. Stroom kan enkel naar de LFP-accu stromen wanneer het
invoervoltage (= voltage op de startmotoraccu) 13V overschrijdt.
En stroom kan niet terugstromen van de LFP-accu naar de startmotoraccu, alzo mogelijke schade aan de LFP-accu vanwege overdadig ontladen belettend.
Bescherming Li-ion accu
Overdadige invoerstroom en stroomstoten worden neerwaarts geregeld tot op een veilig niveau.
De Smart BMS CL zal stoppen met opladen bij celoverspanning of overtemperatuur. Het heeft drie uitgangsspanningen, gelijkaardig aan de smallBMS:
Laadontkoppeling uitgangsspanning : De Laaduitgangsspanning is normaal hoog en wordt vlottend bij imminente celonderspanning (standaard 2,8V/cel, aanpasbaar op
de accu tussen 2,6V en 2,8V per cel). Maximumstroom: 10 mA. De Laad uitgangsspanning kan gebruikt worden om de afstandsbediening aan/uit ingangsspanning van
een accubeschermer, DC-DC converter of andere ladingen te regelen.
Pre-Alarm uitgangsspanning
De pre-alarm uitgangsspanning kan gebruikt worden als waarschuwing wanneer de accuspanning laag is en het kort voordat Laadontkoppeling uitgangsspanning
uitgeschakeld is door celonderspanning zal doorslaan.
De pre-alarm uitgangsspanning kan gebruikt worden om een relais, LED of Buzzer aan te drijven. Het kan geconfigureerd worden als voortdurend of periodiek signaal.
De pre-alarm uitgangsspanning is normaal vlottend en wordt hoog bij imminente celonderspanning (standaard 3,1 V/cel, aanpasbaar op de accu tussen 2,85V en 3,15V
per cel). Maximumstroom: 1 A (niet beveiligd tegen kortsluiting)
De minimale vertraging tussen pre-alarm en laadontkoppeling bedraagt 30 seconden.
Oplaadontkoppeling uitgangsspanning : De Oplader uitgangsspanning is normaal hoog en wordt vlottend bij imminente celoverspanning of overtemperatuur.
Maximumstroom: 10mA. De uitgang van de lader is niet geschikt om een inductieve belasting te voeden, zoals een relaisspoel. De uitgang van de lader kan worden
gebruikt om: De op afstand bediende aan/uit van een lader, een Cyrix-Li-Charge relais, een Cyrix-Li-ct Battery-combiner.
(Opmerking: in bepaalde gevallen zal een interfacekabel nodig zijn, lees de handleiding).
Remote aan/uit invoerspanning
De remote aan/uit invoerspanning regelt het laden via de alternator. Wanneer uitgeschakeld, is laden via de alternator uitgeschakeld terwijl de BMS-functionaliteit actief
zal blijven, toestaand dat ladingen en opladers blijven werken, ongeacht de status van de afstandsbedieningsstroom.
Wanneer “systeem aan/uit schakelaar” ingeschakeld is via VictronConnect zal de BMS-functionaliteit ook uitgeschakeld worden.
Het bestaat uit twee terminals: Remote L en Remote H. Een remote aan-uit schakelaar of relaiscontact kan verbonden worden tussen H en L.
Alternatief kan terminal H omgeschakeld worden naar accu plus of terminal L kan omgeschakeld worden naar accu minus.
Beveiligd tegen ontsteking
Geen relais maar MOSFET-schakelaars, en bijgevolg geen vonken.